Szkoła językowa w Warszawie – jak wybrać tę najlepszą?

Szkoła językowa w Warszawie - Jak wybrać najlepszą szkołę językową dla dziecka (i nie tylko)?

Szkoła językowa w Warszawie – trudny wybór

Nauka języków obcych jest w Polsce od wielu lat jedną z głównych pozaszkolnych aktywności dzieci i młodzieży. Jest również bardzo popularnym kierunkiem rozwoju zarówno zawodowego, jak i osobistego wśród dorosłych. Większość osób zainteresowanych poważną nauką języka decyduje się skorzystać z pomocy specjalistów. Z tego względu rynek szkół językowych cieszy się rosnącym zainteresowaniem i stale się powiększa. Powstają coraz to nowe placówki edukacyjne. Szkoły prześcigają się w atrakcyjnych ofertach oraz wymyślaniu najnowszych metod nauczania gwarantujących jak najlepsze efekty w możliwie najkrótszym czasie.

Faktem jest, że ceny zajęć językowych z roku na rok drastycznie rosną i ta tendencja będzie się jeszcze przez długi czas utrzymywać. Jak więc w takiej sytuacji wybrać odpowiednią szkołę językową, zarówno dla dziecka, jak i dla dorosłego słuchacza, aby pieniądze przeznaczone na naukę nie okazały się zmarnowane?

Zdecydowana większość szkół językowych nie wyróżnia się na pierwszy rzut oka niczym szczególnym. Przeglądając strony internetowe, ulotki czy inne źródła informacji o placówkach edukacji językowej trafiamy niemal za każdym razem na takie hasła, jak: efektywna nauka, skuteczna metoda, szybkie efekty, gwarancja jakości, sprawdzona szkoła, zaufało nam już X tysięcy osób oraz całą masę certyfikatów i znaków jakości przyznawanych przez komercyjne stowarzyszenia. Niestety wszystkie te elementy niewiele nam mówią, a już na pewno niczego nie gwarantują. To tylko ładnie opakowany produkt, który w rzeczywistości może się okazać słabej jakości.

Są jednak pewne cechy wartościowej szkoły językowej, po których możemy poznać, że placówka jest swego rodzaju perełką w branży edukacyjnej oraz że decydując się na kurs nie kupimy kota w worku.

 

Oto kilka porad, jak wybrać idealną szkołę językową w Warszawie oraz na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji:

szkoła językowa warszawa o nas

1. Masowa szkoła językowa, sieć szkół językowych czy kameralna, lokalna szkoła językowa w Warszawie?

Nie da się ukryć, że im większą ilość kursantów obsługuje szkoła językowa w tym samym czasie, tym ciężej o wysoką jakość oraz indywidualne podejście. Nikt nie chce być traktowany jak kolejny anonimowy numerek na liście uczniów. Niestety wiele szkół językowych stawia na ilość, a nie jakość i prowadzi działalność na masową skalę. Decydując się na placówkę edukacyjną warto zwrócić uwagę, czy nie jest wielką firmą, w której nie ma możliwości bycia w stałym kontakcie z kadrą nauczycielską czy chociażby osobą zarządzającą filią.

Atticus to kameralna, lokalna szkoła językowa w Warszawie, na Ursynowie, która powstała z myślą o mieszkańcach dzielnicy. Sam fakt, że lokal, w którym prowadzone są kursy językowe jest niewielki świadczy o tym, że szkoła nie jest nastawiona na masową ilość kursantów.

2. (Zbyt) obszerna oferta

Szkoły językowe zazwyczaj mają dość rozbudowaną ofertę. Fakt, że uczą kilku języków, oferują kursy językowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych, kursy językowe stacjonarne oraz on-line jest standardem i nie powinien budzić zastrzeżeń. Jednak to, że jedna placówka oferuje naukę kilkudziesięciu języków, lekcje dla najmłodszych oraz dla seniorów, kursy firmowe, zajęcia w siedzibie szkoły i z dojazdem, naukę programowania, gimnastyki, plastyki i jest jednocześnie przedszkolem może zaniepokoić.

Nasza szkoła językowa specjalizuje się w kursach językowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Oferujemy lekcje angielskiego, hiszpańskiego i niemieckiego w Warszawie, na Ursynowie lub on-line. Jak widać, zakres naszych usług nie jest przesadnie obszerny, dzięki czemu nie tracą one na jakości.

3. Wielkość grup oraz dostępne indywidualne kursy językowe

Bardzo często liczebność grup w szkołach językowych wynosi od 6 do nawet 12 kursantów. Nie jest tajemnicą, że taka optymalizacja ilości uczniów i czasu, który szkoła na nich poświęca jest bardzo opłacalna dla placówki. Niestety wbrew powszechnej opinii są to grupy zdecydowanie zbyt duże jak na efektywną naukę języka. Podczas nauki języka obcego istotna jest możliwość imitacji, przećwiczenia nowych struktur i słownictwa w praktyce, samodzielnej wypowiedzi czy korekty błędów. Przy dwunastoosobowej grupie w trakcie lekcji trwającej 60 minut jedna osoba ma około 2 minut na samodzielną wypowiedź. Mało, prawda?

Nasze wieloletnie obserwacje dowodzą, że optymalna ilość osób w grupie podczas kursu językowego wynosi maksymalnie do 5 osób. Ta zasada jest nie do podważenia zwłaszcza w przypadku dzieci. Pamiętajmy, że najmłodsi pracują wolniej i mniej intensywnie niż dorośli, więc potrzeba więcej czasu w przeliczeniu na jednego ucznia, aby lekcja była efektywna. Należy również wziąć pod uwagę takie czynniki, jak umiejętność skupienia uwagi wśród dzieci. Im większa liczebność grup, tym ciężej jest dzieciom skoncentrować się. Widząc, że nauczyciel nie może się skupić na każdym kursancie z osobna, pozwalają sobie na zajmowanie się innymi rzeczami niż lekcja. Ponadto, zbyt duża ilość osób w grupie może przyczyniać się do powstawania bariery w mówieniu, zwłaszcza u nieśmiałych, zamkniętych w sobie dzieci.

Zdarza się, że szkoła językowa w ogóle nie ma w ofercie lekcji indywidualnych. To ogromna szkoda, ponieważ znaczna część osób uczących się języka nie może z różnych względów skorzystać z lekcji grupowych. W naszej szkole wszyscy mają równe szanse. Jeśli ktoś nie odnajduje się w grupie, nie znajduje w ofercie grupy na swoim poziomie zaawansowania lub ma trudności w nauce spowodowane na przykład dysleksją, może skorzystać ze spersonalizowanych indywidualnych lekcji języka obcego. Nasza szkoła językowa w Warszawie zapewnia kursy “szyte na miarę”.

4. Długość i częstotliwość zajęć

Żeby kurs językowy miał sens i przyniósł zadowalające efekty, musi zostać zrealizowana odpowiednia ilość godzin i materiału. Rodzice podczas zapisywania dziecka na lekcje językowe, a także dorośli wybierający naukę dla siebie zazwyczaj myślą o jednej godzinie tygodniowo. W skali semestru daje to tylko 15 godzin. Jak wiele można się nauczyć w mniej niż dobę? Niewiele.

Mówi się, że 4 godziny tygodniowo to już optymalna ilość dająca szansę efektywnej nauki. 3 godziny to absolutne minimum dla osób od 7 roku życia.

Długość pojedynczych lekcji również się waha w zależności od szkoły. Jest to od 45 do 120 minut. Czas trwania zajęć powinien być dostosowany przede wszystkim do wieku kursantów oraz ilości osób w grupie. 45 minut to zdecydowanie za mało, nawet dla najmłodszych dzieci. W przypadku przedszkolaków najlepiej sprawdzają się lekcje o długości 60 minut. Starsze dzieci dobrze odnajdują się na lekcjach 90-minutowych, a młodzież i dorośli radzą sobie świetnie zarówno na zajęciach 90-, jak i 120-minutowych. Należy pamiętać, że każda lekcja to nie tylko rozwiązywanie zadań i skupianie się na podręczniku. Część czasu musi być poświęcona na sprawdzenie i zadanie pracy domowej, rozgrzewkę czy zadawanie pytań i wyjaśnianie wątpliwości, a podczas lekcji z najmłodszymi również na zachowywanie dyscypliny.

Oczywiście inaczej sprawa wygląda w przypadku lekcji indywidualnych. Kiedy cała uwaga lektora jest skupiona na tylko jednym kursancie, wszystkie czynności odbywają się szybciej i 60 minut może wystarczyć.

5. Spójny, przemyślany program nauczania zaplanowany na lata

Nauka języka to wieloletni proces. Dobra szkoła językowa powinna zagwarantować ciągłość nauki przez lata uwzględniając kolejne poziomy zaawansowania tak, aby dziecko mogło rozpocząć naukę w wieku przedszkolnym i kontynuować ją na wszystkich etapach edukacyjnych, a jeśli jest taka potrzeba – aż po dorosłość. Głównym problemem edukacji językowej w Polsce jest brak ciągłości, częste zmiany programu nauczania, niedostosowanie poziomu do możliwości ucznia. Zadaniem szkół językowych jest eliminowanie tych błędów w obrębie własnej działalności.

6. Dobór osób w grupach

Uczestnicy zajęć grupowych powinni być przydzielani do odpowiedniej grupy na podstawie badania biegłości językowej oraz z uwzględnieniem wieku. Im młodsze jest dziecko, tym mniejsza jest dopuszczalna różnica wieku wśród uczestników grupy. Różnice rozwojowe wśród najmłodszych dzieci są tak ogromne, że nieodpowiednie dobranie składu grupy może całkowicie zniweczyć proces nauczania.

W naszej szkole językowej wszyscy kandydaci na kursantów od 7 roku życia wzwyż poddawani są badaniu biegłości językowej przez przydzieleniem do grupy.

7. Język zajęć

Im więcej kontaktu z językiem, którego się uczymy, tym lepiej. Dobra szkoła językowa w Warszawie powinna stawiać na jak najczęstsze wykorzystywanie języka jako narzędzia komunikacji z kursantami. Lekcje powinny być prowadzone w 100% w języku docelowym. Metoda ta jest nazywana immersją, czyli „zanurzeniem” i jest uważana za jedną z najskuteczniejszych metod nauczania języka obcego.

W naszej szkole immersja jest standardem.

8. Weryfikowanie i dokumentowanie postępów

Najczęstszym sposobem dokumentowania postępów ucznia w szkołach językowych jest raport wysyłany rodzicom raz do roku lub raz w semestrze, z którego niewiele w rzeczywistości wynika. Szczegółowe notowanie postępów każdego z uczniów dwunastoosobowej grupy po każdych zajęciach jest oczywiście niemożliwe ze względu na ograniczenie czasowe. Niestety w przypadku najmłodszych kursantów taka kontrola jest niezbędna, ponieważ dzieci nie mają jeszcze wykształconej umiejętności zarządzania swoim procesem nauki i musi im w tym pomagać rodzic. Jeden raport po całym roku nauki to zdecydowanie za mało.

Nasza szkoła językowa gwarantuje rodzicom bieżący dostęp do dziennika ucznia on-line, który jest uzupełniany po każdych zajęciach. W nim rodzice znajdą: datę i temat lekcji, zakres zrealizowanego materiału, informację o obecności dziecka na zajęciach, informację o odrabianiu prac domowych lub ich braku, oceny ze sprawdzianów, a także dodatkowe uwagi.

9. Miejsce prowadzenia zajęć

Miejsce odbywania się lekcji językowych jest bardzo ważne i powinno być wyposażone w odpowiednie narzędzia – wygodne stoliki i krzesełka, tablice zwykłe i/lub interaktywne, biblioteczkę. Poza tym powinno być przede wszystkim przyjazne i zachęcające do przebywania w nim. Część szkół wynajmuje wątpliwej jakości lokale, inne prowadzą lekcje w szkole, do której uczęszcza dziecko, a jeszcze inne korzystają z zimnych sal konferencyjnych.

Według naszych obserwacji, najlepszym środowiskiem do nauki są ciepłe pomieszczenia z domową atmosferą.

Zajęcia pozalekcyjne odbywające się w tej samej szkolnej klasie, w której dziecko spędza kilka godzin dziennie tracą na efektywności. Z pewnością są wygodne ze względów logistycznych, a wynajem klasy jest niedrogi w porównaniu z lokalem, ale są to niestety jedyne zalety takiego rozwiązania. Lekcje w takim miejscu są dla dziecka nużące, kojarzą się ze szkolną rutyną. Sale często nie są wyposażone w odpowiedni sprzęt. Co więcej, gdy szkoła z jakiejś przyczyny jest zamknięta, nici z zajęć dodatkowych.

Podczas wyboru szkoły językowej warto zwrócić uwagę, czy szkoła ma swój własny lub wynajęty, stały lokal, w rozwój którego inwestuje i który spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa.

10. Proces zatrudniania lektorów

Podstawą nauki języka w szkole językowej jest oczywiście odpowiedni nauczyciel. Znajomość języka, którego naucza nie jest niestety wystarczającym czynnikiem, który może mieć wpływ na zatrudnienie. Proces rekrutacji lektorów powinien być szczegółowy i dobrze przemyślany. Dobry lektor języka obcego nie tylko włada perfekcyjnie nauczanym językiem, ale posiada również stosowne wykształcenie kierunkowe, a w procesie rekrutacji sprawdzane są również jego umiejętności przekazywania wiedzy, kreatywność oraz doświadczenie.

W Atticusie wszyscy lektorzy spełniają te warunki, a informacje o nich można znaleźć na naszej stronie, ponieważ dobra szkoła językowa w Warszawie pozwala przyszłym kursantom zapoznać się z sylwetkami nauczycieli, z którymi będą pracować przez długi czas.

11. Szczegółowe informacje o szkole

Im większa przejrzystość informacji na temat szkoły, tym bardziej wiarygodna staje się placówka. Na stronie internetowej szkoły językowej powinny być łatwo dostępne dane kontaktowe, adres, opis szkoły oraz metod nauczania, opis programów nauczania, szczegółowa oferta, cennik, informacje o lektorach oraz regulamin zajęć.

12. Umowa i możliwości jej rozwiązania

Umowa z kursantem powinna być przejrzysta i szczegółowa. Z pewnością nie może uniemożliwiać rozwiązania jej przed końcem kursu. Standardem jest miesięczny okres wypowiedzenia. Jeśli szkoła obliguje kursanta do uczestnictwa w zajęciach do samego końca i nie chce zwrócić pieniędzy za opłacone z góry zajęcia, z których klient chce zrezygnować to znaczy, że nie jest pewna swojej jakości i zdaje sobie sprawę, że może stracić uczniów w trakcie roku. Umowa powinna również w jasny sposób regulować kwestię płatności za kurs i nie zawierać ukrytych w drobnym druku informacji o przekazywaniu danych klientów innym instytucjom.

Jak możemy zauważyć, dobra szkoła językowa w Warszawie ma przed sobą wiele wyzwań i wymagań. Mamy nadzieję, że nasza szkoła spełni Twoje oczekiwania i zdecydujesz się na kursy językowe właśnie u nas! 🙂